top of page

Natuurlijk heb je geen tijd voor je marketingstrategie, het wiel opnieuw uitvinden is veel leuker.

Bijgewerkt op: 26 mei


Rogier die naar zijn tekstballon kijkt met daarin de titel van de blog

Je bent niet te druk, je bent met de verkeerde dingen bezig.

Als verantwoordelijke voor marketing en communicatie bij een culturele, maatschappelijke of duurzame organisatie wil je impact maken. En natuurlijk weet ik ook wel dat jij weet dat een goede marketingstrategie belangrijk is. 


Dat is prettiger werken, goed voor je zichtbaarheid, naamsbekendheid, je maakt meer impact, etc, etc. Waarom lukt het dan toch vaak niet?


De dagelijkse praktijk is weerbarstig, zullen we maar zeggen. De middelen beperkt, je team te klein en er is altijd wel iets urgents dat voorgaat. En dus schuif je het maken of aanscherpen van een marketingstrategie steeds op de lange baan. Bovendien, en misschien is dit wel de belangrijkste reden, merk ik dat marketeers het leuk vinden om met nieuwe dingen bezig te zijn waar ze nu resultaat van hebben. 


Hoe vaak wordt er niet een nieuwe tool aangeschaft, een nieuwe campagne ontwikkeld, een leuk nieuw experiment bedacht of een kek nieuwe Brazilian marketing video opgenomen, zonder echt te weten wat je wilt vertellen, aan wie en waarom?!


Juist wanneer het druk is lijkt het of marketeers niet nog meer willen nadenken, maar naar iets tastbaars willen grijpen dat meteen voldoening geeft. Instant gratificatie is lekker voor je dopamine levels natuurlijk. Bam. Actie. Go. Resultaat. Controle pakken. Lekker het wiel zelf opnieuw uitvinden in de hoop dat je daarmee het succes gaat boeken dat je al tijden belooft. Leuk, maar niet zo slim. En duur.


Je weet dondersgoed dat je kansen laat liggen. Dat communicatie en campagnes effectiever en efficiënter kunnen. Dat je meer uit je beperkte budget zou kunnen halen als je zou werken vanuit… juist ja, een marketingstrategie.


Precies om die redenen doe ik nu een appèl op je. Ben je komende tijd te druk voor je marketingstrategie? Stop met wat je doet. Skip die veel te hippe AI workshop waar je toch niks mee gaat doen en ga werken aan wat belangrijk is, je marketingstrategie.


Jouw marketingstrategie als rustpunt

Een goede marketingstrategie gaat over prioriteiten stellen en bewuste keuzes maken in plaats van steeds te reageren op wat er op je pad komt. Juist in organisaties waar de druk hoog is en de middelen beperkt zijn (bij jou dus), biedt een marketingstrategie houvast en een baken van rust. 


Door vooraf goed na te denken over wat je wilt, voorkom je dat je telkens opnieuw het wiel moet uitvinden. Ik moet bij dit concept altijd denken aan het plaatje hieronder. Je bent niet te druk, je bent druk met de verkeerde dingen!


Cartoon vierkante wielen

bron: Google, auteur onbekend


Haastige spoed is zelden goed

Zonder een heldere strategie (en planning) blijf je hangen in losse acties en werk je in het ergste geval zelfs aan de verkeerde dingen. Je doet een campagne hier, maakt een social post daar, drukt een flyer of stuurt een hippe dm met gifjes als het even kan. Soms levert het iets op, maar vaak ook niet. 


Stap daarom uit die hectiek. Gun jezelf de rust door te werken vanuti een heldere strategie. Zodat je weet waarom je iets doet, voor wie je het doet en wat je ermee wilt bereiken. Je communiceert niet meer vanuit haast ‘omdat het moet’, maar omdat het iets bijdraagt aan je missie. Met een doel. Het is echt veel leuker om aan iets te werken en t ebouwendan de hele tijd achter alles aan te hollen. En door vooraf te weten wat je wilt, kan je dat veel beter organiseren.


Maar dat kost toch veel te veel tijd en geld?!

Om meteen maar een vooroordeel weg te nemen, een marketingstrategie is geen dik rapport of stijf beleidsstuk. Dat kan natuurlijk wel en er zijn genoeg consultancybureaus die daar een dikke boterham mee verdienen. Maar dat hoeft echt niet.


Mijn eerste marketingstrategie ooit was ruim 90 pagina's dik met meer dan 150 referenties. Wetenschappelijk gezien om door een ringetje te halen. Denk je dat iemand dat ooit gelezen heeft? Nee, natuurlijk niet! Ik werd opgedragen het terug te brengen tot 1 a 2 A4-tjes. Het was een pijnlijke les, maar wel één die ik graag met je deel. Je marketingstrategie zelf is namelijk ook marketing, van jouw idee. Zie het als een communicatiemiddel om jouw plan te verkopen.


Een goede marketingstrategie is er een die iedereen snapt, goed begrijpt en rust en overzicht brengt in alles wat je doet. En die een behoefte van jouw organisatie vervult! Als je dat goed doet is iedereen “aan boord” met jouw plan. En met een beetje proppen past dat prima op 1 A4-tje.


Een marketingstrategie vraagt niet per se om meer werk of meer geld. Het gaat erom dat je bewuster inzet wat je al hebt. En dat je mensen hierin betrekt. Misschien kies je er juist voor om minder te doen, maar beter. Gerichter en afgestemd op de doelen. Misschien ontdek je dat bepaalde doelgroepen makkelijker te bereiken zijn of dat de prioriteiten ergens anders liggen. Strategie gaat over doelen stellen en keuzes maken, zodat je jouw beschikbare middelen slim kunt combineren, hergebruiken en plannen. Zo bereik je meer met dezelfde inspanning!


Marketingstrategie is een noodzaak

Voor elke organisatie, maar zeker culturele instellingen en maatschappelijke en/of duurzame organisaties is een marketingstrategie geen luxe. Jij hebt een verhaal te vertellen, een missie. Je hebt een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat verdient het om gehoord en gezien te worden. Zonder heldere strategie is de kans groot dat die boodschap verloren gaat in de ruis.


Bovendien verwachten partners, subsidieverstrekkers en samenwerkingsorganisaties steeds vaker een professionele aanpak. Ze willen weten wat je verhaal is, wie je wilt bereiken, welke impact je gaat maken en hoe je dat gaat doen? Een goede strategie helpt je om daar duidelijk en overtuigend antwoord op te geven.


Progressie over perfectie

Een strategie hoeft niet meteen perfect of compleet te zijn. Begin gewoon ergens. Ik leg het zelf vaak uit als een sudoku puzzle. Kijk naar wat er al ligt en vul dat aan. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar je merkverhaal, wie ben je en waarom besta je? Of maak eens een scherpe formulering van je doelstellingen en BHAG. Misschien heb je jouw doelgroep al helder, maar geen inzicht in hun klantreis, dan ga je daarmee aan de slag. Neem je waardeproposities nog eens onder de loop en maak een overzicht van alle kanalen die je inzet voor je contentstrategie. Zo kun je jouw marketingstrategie steeds verder uitbouwen. Denk in kleine praktische stapjes.


En je hoeft het natuurlijk ook niet alleen te doen. Er is veel kennis beschikbaar, veel voorbeelden om op voort te bouwen. Trek samen op met collega’s, met andere organisaties, of met experts als dat kan. Gun jezelf de ruimte om hierin te groeien.


Hup en aan de slag nu!


Wil je meer weten over hoe je een marketingstrategie slim en praktisch opzet en direct aan de gang gaan met kant-en-klare templates, misschien is de online cursus ‘marketingstrategie voor marketeers met een missie’ dan wel iets voor jou. 


Advertentie online cursus marketingstrategie

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page