MERKSTRATEGIE ALS BASIS
VOOR MISSIEGEDREVEN MARKETING MET IMPACT
Een sterk merk bouwen doe je niet zomaar. Het vraagt om discipline, om consistente en consequente communicatie. Maar wat vertel je dan? Wat is je verhaal? Dat is waar een merkstrategie om de hoek komt kijken.
Een merkstrategie is de fundering van je marketingstrategie en geeft je organisatie richting vanuit je identiteit en je DNA. Je bepaalt wat je belangrijk vindt, welke boodschap je uit wilt dragen en hoe wil je gezien worden?
Met een merkstrategie wordt duidelijk waar je voor staat voor zowel je klanten, medewerkers als partners. En zo bouw je aan een betekenisvol merk dat herkenbaar is, onderscheidend en waarmee je echte impact maakt.

MIJN VISIE OP MERKSTRATEGIE
Merkstrategie begint altijd bij je merkidentiteit. Dat is de kern van wie je bent, waarom je bestaat. Vervolgens bepaal je hoe je gezien wilt worden met je merkpositionering en hoe je dat communiceert in je merkuitstraling. Dat resulteert dan in de juiste merkbeleving. Vanuit mijn ervaring zie ik drie belangrijke pijlers om dit aan op te hangen:

HET BEGINT MET JE 'WAAROM'
Waarom besta je als organisatie? Waarvoor kom je ’s ochtends je bed uit? Je DNA en je purpose zijn de fundering van een merkstrategie. Dit helder formuleren inspireert mensen en bindt klanten, medewerkers en partners aan je merk.

HOE JE GEZIEN WILT WORDEN IN DE MARKT
Een merkstrategie gaat niet alleen over wie je bent, maar ook over hoe je gezien wilt worden. Dat betekent keuzes maken in je positionering. Waarin onderscheid je je? Welke belofte doe je aan je klanten? En hoe vertaal je dit naar een herkenbare stijl en boodschap?

EXTERN WINNEN IS INTERN BEGINNEN
Medewerkers zijn je belangrijkste merkambassadeurs. Employer branding en internal branding zijn daarom net zo belangrijk als je externe communicatie. Als je merk intern stevig staat, gaat het pas leven en straalt dat vanzelf door naar buiten.
DE BOUWSTENEN VAN EEN ONDERSCHEIDENDE MERKSTRATEGIE
Een merkstrategie bouw je stap-voor-stap op uit verschillende onderdelen. Alles hangt met elkaar samen, maar als je hier goed de tijd voor neemt bespaart je dit straks enorm veel werk. Met jouw onderscheidende merkidentiteit zorg je ervoor dat je merk richting krijgt en herkenbaar blijft.
WHY (purpose)
Je "why' ook wel purpose genoemd gaat over je bestaansrecht. Waarom doe je wat je doet? Wat drijft jouw organisatie en jou om elke dag op te staan. Welk probleem pak je aan?
MERKWAARDEN
Dit zijn de belangrijkste waarden die je in je positionering mee wilt nemen naar buiten toe. Wat mogen klanten altijd van je verwachten?
MERKVERHAAL
Dit is de kernboodschap van je merkstrategie. Welk verhaal vertel je met jouw merk en waar ligt de focus?
MISSIE & VISIE
Je missie gaat over hoe je werkt aan je WHY, wat je wel en niet doet. En met je visie kijk je naar voren. Hoe ziet de wereld eruit als je succesvol bent in je missie.
MERKBELOFTE & PAY-OFF
Welke belofte doe je als merk aan al je klanten over al je producten heen? En wat wil je dat er van je merk blijft hangen?
EMPLOYER BRANDING
Dit gaat over het vinden, binden en behouden van medewerkers op basis vanje merkverhaal.
KERNWAARDEN
Je kernwaarden gaat over het gewenste gedrag dat je wilt van je medewerkers. Hoe werken jullie samen. Dit is je morele kompas terwijl je werkt aan je missie.
POSITIONERING
Dit gaat over jouw unieke positie in de markt, hoe onderscheid je je van concurrenten? Hoe wil je gezien worden en wat staat eventueel in de weg?
_edited_edited.png)
HOE IK ORGANISATIES HELP HUN MERKSTRATEGIE TE ONTWIKKELEN
Ik merk dat veel organisaties hun missie en daarmee hun merk onvoldoende benutten als strategisch kompas. Daardoor ontbreekt samenhang in de marketing en communicatie.
Ik help organisaties hun merkstrategie praktisch te maken en te vertalen naar duidelijke keuzes. Wie ben je als merk en waar sta je voor? Vervolgens bouwen we een strategie die je merk positioneert en intern verankert. Tot slot kijken we hoe je vanuit je merk en missie je marketingstrategie versterkt en meer impact kunt maken.
Mijn aanpak is concreet en toepasbaar. Ik ben niet van de dikke rapporten, maar streef naar een merkstrategie die je dagelijks gebruikt.
ONTDEK MEER IN MIJN ONLINE CURSUS MARKETINGSTRATEGIE
Wil je zelf aan de slag met je merkstrategie in de context van je volledige marketingstrategie? In mijn online cursus marketingstrategie neem ik je stap voor stap mee. Je leert hoe je zelf een merkstrategie opbouwt en hoe je deze koppelt aan je doelen om duurzame resultaten te boeken.

WIL JE SPARREN OVER JOUW MERKSTRATEGIE OF GEWOON EEN KEER KENNISMAKEN?
Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee.
.png)