top of page

Waarom jouw merk een 'Waarom' nodig heeft

Foto van schrijver: Rogier PetersRogier Peters

Bijgewerkt op: 3 dagen geleden


Waarom?
Waarom?

Missiegedreven merken, de Golden Circle van Simon Sinek. Je hebt er vast wel eens over gehoord, maar hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? Waarom zou je hier als marketeer, communicatieprofessional of directie zoveel aandacht aan moeten besteden? En waarom heeft jouw organisatie überhaupt een 'Waarom' nodig?


Start met Waarom?!


Je kent hem vast wel, Simon Sinek, hij introduceerde in zijn beroemde TEDx-talk en boek "Start with Why" een eenvoudige maar krachtige vraag: Waarom doe je wat je doet? Hij stelt dat de meeste organisaties prima kunnen uitleggen wat ze doen en hoe ze dat doen, maar slechts een enkeling kan duidelijk maken waarom ze bestaan.


Volgens Sinek onderscheidt een scherpe focus op de Why succesvolle merken van de rest. Maar heeft hij gelijk?

Golden Circle van Simon Sinek
Golden Circle van Simon Sinek

De kern van zijn theorie, de Golden Circle, stelt dat communicatie en acties die daaruit voortvloeien moeten beginnen bij het waarom (WHY), dan doorgaat naar het hoe (HOW) om te eindigen bij het wat (WHAT).


Hij stelt dat je daarmee meer op de emotie gaat zitten van je klanten en vatte het best aardig samen in de volgende quote:


"People don’t buy WHAT you do; they buy WHY you do it."

En hoewel deze theorie nooit wetenschappelijk is bewezen, zweren marketeers en ondernemers wereldwijd erbij. Maar is dat terecht?


Is dat nou wel écht nodig zo'n 'Waarom' ?


Het idee van een scherpe 'waarom' klinkt fantastisch, maar toch hoor ik vaak dat het voelt als een holle frase, het zoveelste containerwoord van de marketeer. En daar sta je dan met je model, een gebrek aan wetenschappelijk bewijs voor de Golden Circle en met de weerstand die het soms oproept. Is het dan eigenlijk nog wel relevant zo'n waarom? Kun je niet beter gewoon weer focussen op de dagelijkse praktijk en een social media campagne aanzetten?


Gelukkig zijn er onderzoeken die laten zien dat het hebben van een duidelijke 'waarom' - ook wel 'purpose' genoemd - en een scherpe missie en visie wél degelijk impact maken. In die onderzoeken wordt dus niet het model van Sinek onderzocht, maar wel de impact van purpose.


Onderzoek van onder andere Deloitte en Harvard wijst uit dat bedrijven met een purpose vaak sneller groeien (soms tot wel drie keer sneller); meer gemotiveerde medewerkers hebben en loyalere en meer tevreden klanten aantrekken.


Goed nieuws dus. En dat biedt in mijn ogen extra kansen voor merken met een maatschappelijke of duurzame insteek. Die hebben van nature vaak al een intrinsieke en authentiek ontstaansverhaal. Zij kunnen met hun Why echt een verschil maken. Klanten voelen die authenticiteit en verbinden zich sneller met het merk.


Kritiek op de Golden Circle


Tegelijkertijd is er dus ook kritiek. Sinek's theorie - die verder gaat dan alleen een waarom -is inspirerend, maar zijn model mist wetenschappelijke onderbouwing. En natuurlijk zijn er ook legio voorbeelden te bedenken van "succesvolle" organisaties zonder een duidelijke Why. Waarom zou je dan toch een 'Waarom' willen hebben?


Is Sinek's model eigenlijk niets meer dan een mooi verhaal? Verkoopt Simon, de antropoloog en rechtsgeleerde met een scherp ondernemers instinkt, zijn eigen model als glad praatje in een mooi marketingjasje?


Hebben wij als kantoortijgers te lang blind achter de zoveelste goeroe aangelopen?


Misschien.


Maar, dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken voor je.


Wat ik er in elk geval goed aan vind, is dat het model van Sinek visueel sterk en begrijpelijk is en dat het je dwingt na te denken over de kern van je merk. Je bestaansrecht. Een scherpe focus op je Why helpt je niet alleen om intern duidelijkheid te scheppen, maar biedt ook een strategisch kompas voor je marketing en communicatie. En dat kan sowieso geen kwaad lijkt me.


De discussie over de Golden Circle gaat in mijn ogen dus niet alleen om bewijs, maar zeker ook om de toepasbaarheid. Hoe kun je als marketeer je merkidentiteit sterker maken door simpelweg te vragen: "Waarom?"


Nut en noodzaak voor marketing en communicatie


Als strategisch marketeer of communicatieadviseur zie ik het als jouw taak om waarde toe te voegen en waardevolle verbindingen te creëren tussen je merk en je doelgroep.


Een duidelijke Why helpt je daarbij.


Het biedt een fundering waarop je alle marketingcommunicatie kunt bouwen. Waarom ik geloof dat jij baat hebt bij een scherpe Why:


1. Authenticiteit en onderscheidend vermogen

Een duidelijke “Why” en een heldere missie helpen je om op te vallen met een authentiek en onderscheidend verhaal. Het maakt duidelijk waar jij voor staat. En mensen verbinden zich op een dieper niveau met merken die ergens voor staan en die als"echt" worden gepercipieerd.


2. Strategische richting

Vanuit je “Why” en missie kun je betere keuzes maken over je communicatie, producten/diensten en zelfs samenwerkingen. Het biedt je strategische kaders voor groei.

3. Interne motivatie en focus

Een Why geeft medewerkers een reden om zich extra in te zetten. Het is duidelijker waar iedereen zijn bed voor uit stapt elke dag en het motiveert dus. Het zorgt voor consistentie in je strategie en helpt je prioriteiten stellen.


En als bonuspunt zou ik kunnen benoemen dat het gezamenlijk opstellen of bediscussiëren van een heldere 'Why', uiteraard met de directie, zorgt dat je jezelf als marketing- en communicatieprofessional stevig intern positioneert. En dat je draagvlak creëert op het hoogste niveau.


Daarom een waarom

Missiegedreven merken zijn in mijn ogen geen hype, maar hebben een voorsprong op organisaties die dit niet hebben. Of je nu overtuigd bent van Sinek’s Golden Circle of niet, het stellen van de vraag "Waarom?" is een krachtig instrument om je merk sterker en relevanter te maken. En zoals Sinek zelf zegt:


"Those who start with WHY never manipulate, they inspire."

Dus marketing- & communicatieprofessionals, start met de vraag waarom, inspireer en maak écht een verschil met je merk!


Wil jij strategischer denken en zekerder zijn van je zaak? Volg mijn online curus marketingstrategie voor marketeers met een missie en maak écht het verschil op je werk.




Yorumlar


bottom of page