top of page

KLANTSTRATEGIE ONTWIKKELEN
VOOR MISSIE-GEDREVEN MARKETING 

Met een goede klantstrategie zorg je ervoor dat je marketingcampagnes aansluiten op de behoefte van je klanten. Want wie zijn je klanten eigenlijk? En waar hebben ze behoefte aan? Je maakt betere keuzes wanneer je kijkt naar waar pijnpunten zitten en welke dromen klanten nastreven. Zo voeg je meer waarde toe en maak je meer impact met je boodschap.  

MIJN VISIE OP KLANTSTRATEGIE

Een klantstrategie begint altijd bij je klanten. Vanuit je merk heb je bepaald hoe je gezien wilt worden, maar als het gaat om overtuigen en merkvoorkeur is het belangrijk dat je begrijpt waar de behoeften van je klanten zitten. Het draait om  hun behoeften, dromen, pijnpunten en gedrag. Drie belangrijke pijlers daarbij zijn:

11062b_92568c353b6e45b2a996207c4b43d411~mv2_edited.jpg

DE KLANT STAAT CENTRAAL

Natuurlijk wil je aan iedereen verkopen, maar wie is nou eigenlijk je ideale klant? Van welke type klant zou je geen genoeg kunnen krijgen? En wat beweegt ze, wat zijn hun behoeften, pijnen, dromen en verlangens? Als je jouw ideale klanten kent kun je pas echt waarde toevoegen.

Schermafbeelding 2022-04-11 om 13.01.59.png

MAAK EEN SCHERPE WAARDEPROPOSITIE

Klanten kopen iets van je omdat jouw product of dienst een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Niet omdat jij toevallig iets te koop hebt staan. Met een waardepropositie formueer je een belofte waarmee je precies de juiste klanten aantrekt en overtuigt van die waarde.

Schermafbeelding 2022-04-11 om 13.16.17.png

PAS JE BOODSCHAP AAN IN DE KLANTREIS

Soms kennen klanten je nog niet, of ze zijn zich aan het oriënteren terwijl anderen meteen bereid zijn om iets van je te koppen. Weten wie je wanneer aanspreekt in die klantreis maakt dan het verschil. Pas daarom je boodschap aan op de verschillende stadia van de klantreis.

DE BOUWSTENEN VAN EEN KLANTSTRATEGIE

Je ideale klanten in kaart brengen kan je gestructureerd en stap-voor-stap doen. in de bouwblokken hieronder geef ik kort inzicht in welke zaken richting en focus geven om dit in kaart te brengen

DOELGROEP-SEGMENTATIE

Met doelgroepsegmentatie selecteer je groepen van mensen met gelijksoortige eigenschappen die voor jouw producten of diensten interessant zijn.

WAARDEPROPOSITIE

Met de waardeproposite vertel je hoe je jouw ideale klant helpt met het uitvoeren van zijn taken, hoe je problemen wegneemt en hoe je ze helpt hun dromen waar te maken.

KLANTGERICHT METEN

Koppel  KPI's en metrics aan je strategie en aan d verschillende fases van de klantreis om te bepalen of je campagnes succesvol zijn of niet? 

PERSONA"S ONTWIKKEL

Persona's zijn fictieve profielen waarmee je iemand uit jouw doelgroepsegment tot leven wekt. Zo kan je je nog beter inleven.

KLANTREIZEN

Met de klantreis kijken we naar de verschillende fases die jouw ideale klanten doorlopen bij het aankoop proces, van  oriëntatie tot loyaliteit.

KLANTBEHOEFTEN EN PIJNPUNTEN

Wat drijft jouw klanten? Waar zitten hun behoeften, welke taken voeren ze uit, waar liggen ze wakker van en waar dromen ze van?

KLANTINTERACTIES
& KANALEN

Hierbij kijken we welke kanalen jouw ideale klanten inzetten tijdens de klantreis. Zo bieden we de juiste boodschap op het juiste moment op het juiste kanaal.

Rogier die trots de onderdelen van een marketingstrategie presenteert

HOE IK ORGANISATIES HELP MET HUN KLANTSTRATEGIE

Organisaties met een missie willen groeien, impact maken en meer omzet genereren. Maar lang niet  altijd is het helder voor wie. Soms is een doelgroep veel te breed gekozen waardoor de boodschap nietszeggende wordt of het is onduidelijk wie de ideale klant is, omdat daar nooit goed naar gekeken is.

 

Je ideale klant vinden, betekent meer impact maken, meer omzet genereren, meer leuke klanten binden en minder geld verspillen aan nutteloze campagnes.

​

Daarom help ik organisaties om hun ideale klanten te omarmen en klantinzichten te vertalen naar een praktische strategie. Ik help met het in kaart brengen van de doelgroep, ideale klanten, hun behoeften, klantreizen en een onderscheidende waardepropositie. 

ONTDEK MEER IN MIJN ONLINE CURSUS MARKETINGSTRATEGIE

Wil je zelf aan de slag met het ontwikkelen van een klantstrategie in de context van je volledige marketingstrategie? In mijn online cursus leer je stap voor stap hoe je een klantstrategie opbouwt, koppelt aan je merk en gebruikt om duurzame resultaten te behalen.

Screenshots van de online cursus marketingstrategie voor telefoon, tablet en laptop
VEELGESTELDE VRAGEN

WIL JE SPARREN OVER JOUW KLANTSTRATEGIE OF GEWOON EEN KEER KENNISMAKEN?

Neem gerust contact met me op, ik denk graag met je mee.

Rogier met glimlach voor het opnemen van contact
2
bottom of page