top of page

AI voor je marketingstrategie: handig of omslachtig?

AI… ChatGPT… wat kan je daar als marketeer nou mee? Is het vooral makkelijk bij het maken van content of kan je het ook inzetten voor strategische vraagstukken en het schrijven van je marketingplan? En misschien nog wel belangrijker, is het wat voor jou? In mijn podcast ‘AI, AI, wat een marketingstrategie!’ zoek ik dat voor je uit. Ik bespreek de verschillende elementen van marketingstrategie en de mogelijkheden van AI hierin, met ChatGPT als mijn co-host. Aan het eind van dit blogpost deel ik alvast enkele inzichten met je!


ChatGPT Noob of Marketing Expert

Allereerst is het goed om te benoemen dat ik geen expert ben in AI, maar slechts een gebruiker. Het is alsof ik in een podcast ga uitleggen wat het nut van e-mail op kantoor is, maar dan anno nu. Volgens het adoptiemodel (en dan heb ik het niet over voogdijschap) van Rogers ben ik wel een zogenoemde ‘early adaptor’, als je daar nog van kan spreken in dit AI-tijdperk waarin een jaar terug een decennium geleden lijkt. Zelf gebruik ik graag de term prutser of knutselaar. Tot zover de disclaimer.

 

Expert

Als marketingstrateeg en onderzoekend mens durf ik mijzelf dan wel weer wat prominenter in de ranking te plaatsen. Ik heb inmiddels aardig wat jaarringen verzameld en als je mij nu doormidden zou afzagen heb je al gauw meer dan tien vingers nodig. En een alibi. Verwacht op dit vakgebied in ieder geval ook grootse inzichten, toereikende ervaring en adequate beschouwingen 😊.

 

Marketingstrategie voor dummies

Voordat ik het belang van AI in marketingstrategie met je kan bespreken, is het fijn dat je weet wat ik onder marketingstrategie versta. Anders gaan we langs elkaar heen praten. Even vrij vertaald uit mijn eigen gedachtes kom ik tot iets als: “De optelsom van zorgvuldig afgewogen keuzes die je maakt om je marketingdoelen te bereiken”. Simpeler kan ik het je niet uitleggen. Welke keuzes dat zijn en wat daar bij komt kijken hoor je in de podcast.

 

AI als co-host

Voor de podcast `AI AI, wat een marketingstrategie!` heb ik ChatGPT dus uitgenodigd om mijn co-host te zijn als gesprekspartner. En dat levert meteen al enkele fysieke uitdagingen. Laten we zeggen dat als AI een mens was hij een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt zou hebben. AI kon op het moment van schrijven namelijk niet luisteren en/of praten, althans niet in de gratis versie (3.5) die ik gebruik. Ik zal me dus moeten aanpassen aan zijn niveau, te weten de zogenaamde prompts. Op mijn eerste vraag/prompt die luidt; Hoeveel kennis over marketingstrategie heb jij eigenlijk?, antwoord ChatGPT:

 

“Ik heb behoorlijk wat kennis over marketingstrategieën! Van het identificeren van doelgroepen tot het ontwikkelen van merkpositionering, het opzetten van marketingcampagnes en het gebruik van verschillende kanalen zoals sociale media, e-mailmarketing, en meer. Wat wil je precies weten of bespreken over marketingstrategieën? - ChatGPT

Wat mij betreft genoeg aanleiding voor een leuk gesprek!

 

Abonneer je nu!

Je snapt het, voor een ervaren rod... uhh kletskous als ik, is dit veel te veel om in één aflevering te bespreken. Bovendien wil ChatGPT ook zijn zegje kunnen doen en om al die waardevolle inzichten te reduceren tot één aflevering, is mij mijn eer te na en het nobele vak van marketing niet waardig. Bereid je dus vast voor op een tirade van meerdere episodes (lees: abonneer je op de podcast om niks te missen). Het leek mij een mooi moment voor wat schaamteloze promotie.

 

Handig of omslachtig?

Het maken van de podcast is een groot leertraject. Hoe ik daar tegenaan kijk lees je in mijn volgende blogpost, maar hier alvast een kleine teaser:

 

1.     Bezint eer ge een AI podcast begint.

2.     ChatGPT is een goedkope kracht en (bijna) altijd beschikbaar.

3.     ChatGPT is op dit moment zeker nog geen waardige vervanging van de mens.

4.     De mens (ik) ben op dit moment zeker nog geen waardige partner van ChatGPT.

5.     ChatGPT is vol kennis, maar arm aan creativiteit en kent geen humor.

6.     ChatGPT is (nog) niet strategisch.

7.     ChatGPT frustreert.

8.     Reserveer tijd om te leren.

 

Meer (on)zin over marketing, ChatGPT en mijn ervaring met het maken van deze podcast hoor je in de podcast AI AI, wat een marketingstrategie of volg deze blog!


Heb je vragen of opmerkingen. Fijn! Stuur ze lekker naar podcast@merkverschil.nl en wie weet kom je in mijn podcast terecht.


De Podcast



 


32 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page