top of page

7 learnings over ChatGPT als sparringpartner in een podcast over marketingstrategie

In aflevering één van “AI AI, wat een marketingstrategie!”, die de passende titel ‘AI en marketingstrategie, ik weet het niet hoor’ draagt, hoor je mij voor het eerst actief prutsen met ChatGPT. Ik heb het kort over marketingstrategie en klets mij, met aan elkaar geplakte prompts, door de show heen omlijst met enkele jingles.


Dat gepruts heeft mij echter en hoop opgeleverd in mijn zoektocht. Waar ik tegenaanliep en wat er wel werkte deel ik met je in deze post. Nu inclusief bonus learning.



1. Bezint eer ge een AI podcast begint

Hoewel ChatGPT een aanzienlijke rol heeft gehad in de voorbereiding en creatie van deze podcast, is het toch een hoop werk. Onderwerpen uitzoeken, een podcast opnemen, mixen en editen om nog maar te zwijgen over alle technische zaken van het uploaden en distribueren van de podcast. Je moet het wel echt heel leuk vinden om te doen en in mijn ogen kost AI (als gesprekspartner) hier meer tijd dan het oplevert. Een podcast met een simpel interviewtje van 45 min is sneller klaar😊


2. ChatGPT is goedkoop en bijna altijd beschikbaar

Het mooie is dat ChatGPT niet zo duur is, zeker de gratis versie (3.5) die ik gebruik. En hij staat nagenoeg altijd paraat. Natuurlijk wisselt de CEO van ChatGPT soms nog weleens van organisatie, ligt er altijd wel een staking op de loer en is het maar de vraag of er genoeg duurzame stroom is om hem komende weken in de lucht te houden. Maar, buiten dat alles, is het een zeer betrouwbare medewerker.


3. ChatGPT is zeker nog geen waardige vervanging van de mens

Behulpzaam, dat is hij zeker, maar echt een sparringpartner van niveau is het nog niet. Ik zie hem meer als een popelende junior contentmarketeer met een beperkt EQ die zijn best doet en uit enthousiasme een hoop van mijn inzichten spiegelt. Echt nieuwe en creatieve ideeën komen er vooralsnog niet uit, maar je ziet dat hij wel écht wil. En koffie haalt hij ook niet - een feature die ik in versie 4.5 graag terug zou zien -.


4. De mens (ik) ben op dit moment zeker nog geen waardige partner van ChatGPT

Ben ik ChatGPT wel waardig? Mijn eigen incompetentie op het gebied van prompting speelt mij parten merk ik. Vraag ik wel de goede dingen en op de juiste manier? Wellicht dat “hij” veel beter presteert als ik hem beter aanstuur. Specifieker. Met meer moeite. Wat dat betreft bootst deze samenwerking de realiteit redelijk natuurgetrouw na. Maar eigenlijk hoop ik dat de knappe IT-nerds achter AI snel uncanny-valley-achtige interfaces bedenken, waarin ik in een half woord genoeg heb, zoals bij mijn vrouw. Die snapt mij ten minste.


5. Frustratie = Prompt verloren tijd

Toegegeven, na het zoveelste incompetente antwoord - na waarschijnlijk een verkeerde prompt, zie ook de header van deze post- heb ik er wel aan gedacht ChatGPT te laten voor wat het is. Zeker wanneer de frustratie toeslaat en het besef dat dit een emotie is richting een digitale interface, groeit de neiging om de laptop met een ferme zwieper het raam uit te flikkeren gestaag. Ik merk dat ik kortaf en ongeduldig wordt en dat komt het gesprek (lees prompts) niet ten goede, en dat kost weer tijd. Stoppen klinkt logisch maar dan zou de podcast ophouden en ik heb je in mijn vorige blogpost meerdere aflevering beloofd. Bovendien zie ik mijzelf graag meer als doorzetter.


6. ChatGPT, humor? Ik vind Siri grappiger

Ik zie ChatGPT nog niet zo snel een blog als deze schrijven. Punt gemaakt!

 

7. ChatGPT is (nog) niet strategisch

Wat ik interessant vind is dat AI op elk los onderdeel van marketing echt wel van waarde (b)lijkt te zijn. Dat ga ik dus zeker ook verder onderzoeken. Waar ik mijn twijfels bij heb, is of AI ook echt het grotere plaatje kan zien, de integrale samenhang tussen alle componenten van een strategie. Als ik mijzelf de vraag stel of hij een waardige strategische sparringpartner is? Vooralsnog spar ik liever met ervaren collega’s.


8. *BONUS LEARNING*

Naast het onder controle moeten krijgen van mijn eigen anger management tijdens prompting, heb ik ook geleerd dat nieuwe dingen leren tijd kost. Dat wist ik natuurlijk ook wel, maar op de een of andere manier verwachtte ik instant gratificatie van AI. Maar waarom eigenlijk? Het is een nieuwe techniek die onbekende impact gaat hebben. Niet gek dat het tijd kost om dit onder de knie te krijgen, toch? Geef het daarom de tijd, maar begin wel nu! Ook jij, want je weet letterlijk niet wat je mist.


Meer (on)zin over marketing, ChatGPT en mijn ervaring met het maken van deze podcast hoor je in de podcast `AI AI, wat een marketingstrategie!` of volg deze blog!

 

Heb je vragen of opmerkingen. Fijn! Stuur ze lekker naar podcast@merkverschil.nl. Wie weet kom je zelfs in mijn podcast terecht.

 

14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page